‘Timing belt’ merupakan salah satu komponen penting dalam enjin kenderaan. Ia berfungsi untuk menggerakkan komponen-komponen pada bahagian atas enjin yang dikenali sebagai ‘camshaft’ agar ia seiringan dengan pergerakan ‘crankshaft’ yang berada di bahagian bawah enjin kenderaan.
‘Timing belt’ adalah komponen yang diperbuat daripada getah untuk memutarkan ‘crankshaft’ iaitu komponen batang yang menggerakkan silinder dan memacu ‘camshaft’, alat yang menggerakkan injap enjin dalam kenderaan. Penggunaan getah membolehkan ia menyerap gegaran dan mengurangkan pengeluaran bunyi ketika berfungsi.
Kerosakan ‘timing belt’ boleh melibatkan kos yang sangat tinggi sekiranya komponen dalaman lain pada enjin turut rosak, patah atau retak. Bagi mengelakkannya, berikut disenaraikan beberapa tanda amaran ‘timing belt’ bakal atau telah mengalami kerosakan:
1. Bunyi Enjin Yang Kasar
Bunyi kasar yang datang daripada enjin kereta anda mungkin menunjukkan terdapat masalah serius pada ‘timing belt’. Apabila ‘timing belt’ kereta anda telah haus, ia akan menghasilkan bunyi yang luar biasa pada enjin kenderaan kerana ‘camshaft’ tidak dapat berputar seperti biasa. Lakukan pemeriksaan segera sekiranya anda mendengar bunyi kasar daripada enjin kenderaan untuk mengelakkan kerosakan komponen dalaman lain.
2. Asap Ekzos Berlebihan
Pengeluaran asap ekzos yang berlebihan merupakan salah satu tanda amaran ‘timing belt’ perlu diganti. Hal ini kerana ‘timing belt’ yang haus dan rosak akan menjejaskan proses pembakaran bahan api hingga menghasilkan asap ekzos yang banyak.
Oleh itu, sekiranya anda melihat asap ekzos berlebihan keluar secara tiba-tiba, ini mungkin merupakan petunjuk kerosakan dalam sistem dalaman kenderaan terutamanya ‘timing belt’.
3. Lampu Amaran Minyak Enjin Menyala
Lampu amaran minyak enjin akan mula menyala apabila sensor enjin kereta anda mengesan sebarang masalah berlaku pada enjin. ‘Timing belt’ yang rosak boleh menyebabkan lampu amaran ini menyala bagi menandakan terdapat masalah yang memerlukan perhatian segera.
Pastikan anda lakukan pemeriksaan segera di pusat servis kenderaan berdekatan untuk mengelakkan kerosakan komponen dalaman yang lain.
4. Kerosakan ‘Piston’ Dan ‘Valve’
‘Timing belt’ yang telah haus dan tidak lagi berfungsi dengan berkesan akan menyebabkan berlakunya kerosakan pada ‘piston’ dan ‘valve’. Hal ini kerana ‘crankshaft’ dan ‘camshaft’ gagal berfungsi dan menyebabkan ‘piston’ dan ‘valve’ saling bertembung dan bersentuhan antara satu sama lain hingga menyebabkan kerosakan pada keseluruhan sistem.