Fungsi Jabatan Khidmat Pengurusan Fleet SPANCO

Jabatan Khidmat Pengurusan Fleet merupakan tulang belakang kepada operasi SPANCO yang merangkumi dua fungsi utama iaitu Perolehan dan Pembekalan Kenderaan juga Pentadbiran Fleet. Jabatan ini sentiasa bersedia untuk menghadapi situasi dan perubahan teknologi yang semakin mencabar di samping perlu lebih komited dan melakukan penambahbaikan yang berterusan.

Selain itu, jabatan ini juga sentiasa berhubung dengan Perbendaharaan Malaysia berkaitan perihal pentadbiran fleet. Bagi memberi pendedahan terhadap fungsi jabatan ini, disenaraikan beberapa fungsi utama seperti berikut:

Fungsi Unit Perolehan dan Pembekalan Kenderaan

Fungsi utama unit ini adalah: 

  • Menguruskan perolehan kenderaan dari pembekal melibatkan penggantian dan pesanan baharu. 
  • Menguruskan pemeriksaan pra-penghantaran (PDI), pendaftaran di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan penyediaan kenderaan sebelum diserahkan kepada pelanggan. 
  • Melesenkan kenderaan dengan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) termasuk urusan penamatan, pembatalan dan proses ubah syarat. 
  • Menguruskan pemeriksaan di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (PUSPAKOM) termasuk bagi tujuan pertukaran nombor pendaftaran.  
  • Menguruskan penghantaran kenderaan ke Sabah dan Sarawak. 
  • Menguruskan kenderaan-kenderaan yang tamat pajakan untuk diserahkan kepada syarikat kereta terpakai. 
  • Menguruskan pentadbiran kereta tunggu sedia Perbendaharaan Malaysia.

Fungsi Unit Pentadbiran Fleet

Fungsi utama unit ini adalah:

  • Mengurus serta mengemas kini pangkalan data fleet melibatkan maklumat kenderaan dan pengguna antaranya pertukaran pengguna dan perpindahan lokasi sesebuah kereta. 
  • Menguruskan invois pukal bulanan kepada pihak Kerajaan di samping Pusat Tanggungjawab (PTJ) dan Pusat Pembayaran (Self – Accounting – Department). 
  • Menguruskan pembaharuan dan penghantaran cukai jalan pelanggan. 
  • Menguruskan pentadbiran kemalangan termasuk penamatan awal kenderaan yang terlibat dengan kemalangan teruk berdasarkan kelulusan Perbendaharaan Malaysia. 
  • Memastikan dokumen-dokumen penting disimpan dengan selamat bagi senarai semakan.
  • Menyediakan laporan bulanan kepada Kementerian Kewangan agar prestasi SPANCO dapat dinilai.

Dalam menggalas tanggungjawab memastikan pelanggan SPANCO sentiasa mendapat khidmat fleet yang terbaik, Jabatan Khidmat Pengurusan Fleet akan terus berusaha meningkatkan taraf perkhidmatan dalam menangani cabaran-cabaran yang ada.

Lain-lain Artikel

Berkaitan

Terkini

Tanda-Tanda Kerosakan ‘Timing Belt’

‘Timing belt’ merupakan salah satu komponen penting dalam enjin kenderaan. Ia berfungsi untuk menggerakkan komponen-komponen pada bahagian atas enjin yang dikenali sebagai ‘camshaft’ agar...

Waspada Ketika Memandu Waktu Malam

Statistik kemalangan maut di negara kita semakin hari semakin meningkat. Sikap cuai pemandu adalah antara penyebab utama nahas berlaku termasuk kemalangan pada waktu malam....

Warisan Destar ‘Lang Menyongsong Angin’

SPANCO telah menjalinkan kerjasama dengan pengarang destar, Mohd Herin Mansor dalam mengangkat dan memartabatkan warisan Alam Melayu ke persada yang lebih tinggi bagi menghidupkan...

5 Destinasi Wajib Cuti-Cuti Malaysia

Pastinya ramai kini sedang sibuk merancang percutian hujung tahun bersama keluarga dan rakan-rakan bagi meluangkan masa berkualiti. Bagi memudahkan anda untuk memilih destinasi yang...

SPANCO Sumbang Proton Saga Kepada Yayasan Jantung Malaysia

Sempena sambutan Hari Jantung Sedunia 2021 SPANCO telah menyumbangkan sebuah kereta Proton Saga 1.3L kepada Yayasan Jantung Malaysia (YJM). Sambutan majlis yang diadakan pada...

Ingin mengikuti berita dan artikel terkini?

Isi maklumat anda dan kami akan terus berhubung dengan anda di masa hadapan. Semudah itu!