Fungsi Jabatan Khidmat Pengurusan Fleet SPANCO

Jabatan Khidmat Pengurusan Fleet merupakan tulang belakang kepada operasi SPANCO yang merangkumi dua fungsi utama iaitu Perolehan dan Pembekalan Kenderaan juga Pentadbiran Fleet. Jabatan ini sentiasa bersedia untuk menghadapi situasi dan perubahan teknologi yang semakin mencabar di samping perlu lebih komited dan melakukan penambahbaikan yang berterusan.

Selain itu, jabatan ini juga sentiasa berhubung dengan Perbendaharaan Malaysia berkaitan perihal pentadbiran fleet. Bagi memberi pendedahan terhadap fungsi jabatan ini, disenaraikan beberapa fungsi utama seperti berikut:

Fungsi Unit Perolehan dan Pembekalan Kenderaan

Fungsi utama unit ini adalah: 

  • Menguruskan perolehan kenderaan dari pembekal melibatkan penggantian dan pesanan baharu. 
  • Menguruskan pemeriksaan pra-penghantaran (PDI), pendaftaran di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan penyediaan kenderaan sebelum diserahkan kepada pelanggan. 
  • Melesenkan kenderaan dengan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) termasuk urusan penamatan, pembatalan dan proses ubah syarat. 
  • Menguruskan pemeriksaan di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (PUSPAKOM) termasuk bagi tujuan pertukaran nombor pendaftaran.  
  • Menguruskan penghantaran kenderaan ke Sabah dan Sarawak. 
  • Menguruskan kenderaan-kenderaan yang tamat pajakan untuk diserahkan kepada syarikat kereta terpakai. 
  • Menguruskan pentadbiran kereta tunggu sedia Perbendaharaan Malaysia.

Fungsi Unit Pentadbiran Fleet

Fungsi utama unit ini adalah:

  • Mengurus serta mengemas kini pangkalan data fleet melibatkan maklumat kenderaan dan pengguna antaranya pertukaran pengguna dan perpindahan lokasi sesebuah kereta. 
  • Menguruskan invois pukal bulanan kepada pihak Kerajaan di samping Pusat Tanggungjawab (PTJ) dan Pusat Pembayaran (Self – Accounting – Department). 
  • Menguruskan pembaharuan dan penghantaran cukai jalan pelanggan. 
  • Menguruskan pentadbiran kemalangan termasuk penamatan awal kenderaan yang terlibat dengan kemalangan teruk berdasarkan kelulusan Perbendaharaan Malaysia. 
  • Memastikan dokumen-dokumen penting disimpan dengan selamat bagi senarai semakan.
  • Menyediakan laporan bulanan kepada Kementerian Kewangan agar prestasi SPANCO dapat dinilai.

Dalam menggalas tanggungjawab memastikan pelanggan SPANCO sentiasa mendapat khidmat fleet yang terbaik, Jabatan Khidmat Pengurusan Fleet akan terus berusaha meningkatkan taraf perkhidmatan dalam menangani cabaran-cabaran yang ada.

Lain-lain Artikel

Berkaitan

spot_img

Terkini

5 Tanda Menukar Tayar Kereta

Menukar tayar kereta adalah satu aspek penting dalam penjagaan kenderaan agar anda dapat memandu dengan selesa. Di samping memastikan keselamatan, tayar yang berada dalam...

Cara Memilih Minyak Enjin Sesuai untuk Kenderaan Anda

Minyak enjin memainkan peranan yang penting dalam prestasi kenderaan. Pemilihan minyak enjin yang sesuai adalah langkah penting untuk memastikan enjin berfungsi dengan baik dan...

Langkah Menjaga Keselamatan Ketika Bercuti untuk Perjalanan Tanpa Risiko

Ramai mesti merancang percutian sempena hujung tahun dan cuti sekolah bagi meluangkan masa bersama keluarga atau rakan-rakan. Dengan peningkatan kes COVID-19, adalah penting untuk...

5 Destinasi Percutian di Lembah Klang yang Mempesonakan

Cuti sekolah adalah waktu yang tepat untuk merancang percutian bersama keluarga, dan Lembah Klang menawarkan pelbagai destinasi menarik untuk dinikmati. Dari pusat bandar yang...

Majlis Penyerahan 69 Buah Model Kereta Perodua Aruz SUV 1.5x kepada IPD Kuching

8 Disember 2023 - Majlis penyerahan kereta konsesi kerajaan kepada Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) telah diadakan di dewan terbuka Ibu Pejabat Kontigen (IPK)...

Ingin mengikuti berita dan artikel terkini?

Isi maklumat anda dan kami akan terus berhubung dengan anda di masa hadapan. Semudah itu!