Jadilah Pembeli Dalam Talian Yang Bijak

Pembelian secara dalam talian telah meningkat dengan mendadak terutamanya apabila bermula fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat penularan wabak COVID-19. Ia kini menjadi satu norma baharu dalam kehidupan seharian. Namun, kemudahan di hujung jari ini masih mempunyai beberapa isu terutamanya dari segi keselamatan. Berikut merupakan beberapa perkara yang perlu anda ketahui dan amalkan untuk menjadi pembeli bijak:

1) Pilih platform yang selamat

Perniagaan secara dalam talian telah meningkatkan kemunculan pelbagai laman sesawang e-dagang. Pastikan pada laman web mempunyai ‘https’ pada awalan bar URL, dan bukan ‘http’. HTTPS melambangkan bahawa laman web tersebut selamat digunakan dan maklumat yang dikongsi oleh anda akan kekal rahsia.

2) Layari platform melalui sambungan selamat

Lakukan pembelian melalui laman sesawang selamat dan elakkan pembelian menerusi komputer berkongsi serta melalui sambungan WiFi percuma seperti di kafe atau tempat awam. Hal ini untuk mengelakkan berlakunya penggodaman maklumat penting anda seperti maklumat perbankan atau kad kredit.

3) Bandingkan harga

Harga produk adalah berbeza di setiap laman e-dagang. Walaupun harga di laman e-dagang lebih murah daripada kedai fizikal, sebagai pengguna bijak, anda perlu melakukan perbandingan harga bagi produk yang sama. Hal ini kerana, terdapat penjual yang menjual produk dengan harga rendah tetapi kos penghantaran barangan tinggi dan sebaliknya. Ia menjadi tanggungjawab pembeli untuk melakukan tinjauan sebelum membeli barang supaya dapat menilai kos pembelian.

4) Lihat polisi kedai

Polisi kedai adalah penting untuk dilihat bagi mengetahui tempoh dan jenis jaminan yang ditawarkan oleh penjual. Sentiasa baca polisi kedai atau bertanya terus kepada penjual mengenai polisi pemulangan barang atau wang sekiranya barangan yang dibeli tidak memenuhi spesifikasi yang anda inginkan.

5) Jangan buang maklumat pembelian

Pastikan anda menyimpan maklumat pembelian seperti nama penjual, nombor telefon, nombor pendaftaran perniagaan dan maklumat iklan barang ditawarkan sebagai bukti. Dengan ini, anda dapat membuat aduan atau menuntut balik wang daripada penjual sekiranya barang yang dipesan tidak sampai atau mengalami kerosakan.

6) Jangan kongsi maklumat peribadi yang tidak perlu

Awasi maklumat yang dikongsi kepada para penjual. Seorang penjual hanya perlu meminta maklumat seperti nama, alamat, nombor telefon dan nombor kad kredit sahaja. Maklumat yang lebih daripada itu tidak digalakkan untuk dikongsi.

Lain-lain Artikel

Berkaitan

Terkini

Majlis Simbolik Penyerahan Kenderaan Baharu Jabatan Imigresen Malaysia

Pada tarikh 3 Julai 2020, satu majlis simbolik penyerahan kenderaan baharu kepada Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) telah diadakan di Ibu Pejabat JIM, Putrajaya. Kenderaan baharu...

Taklimat Pengurusan Saman Bersama Pegawai Kenderaan

Sesi taklimat perhubungan antara Perbendaharaan Malaysia dan Pegawai-Pegawai Kenderaan telah dianjurkan oleh Seksyen Pengurusan Kenderaan, Bahagian Pengurusan Aset Awam di Kementerian Kewangan, Putrajaya baru-baru...

Kepentingan Minyak Gear Kepada Kenderaan

Penjagaan setiap komponen kenderaan penting supaya ia sentiasa berfungsi dengan baik. Begitu juga dengan kotak gear di mana minyaknya perlu diganti secara berkala bagi...

Tabiat Pemakanan Yang Memudaratkan

Tabiat pemakanan boleh menyumbang kepada tahap kesihatan setiap individu. Pemilihan jenis dan kuantiti makanan yang betul sangat penting bagi mengekalkan gaya hidup sihat. Disenaraikan...

Penyerahan Kereta Peronda Baharu Kepada PDRM Kontinjen Kuala Lumpur & Selangor

Penyerahan kereta peronda atau Mobile Patrol Vehicle (MPV) baharu kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah berlangsung di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur pada...

Ingin mengikuti berita dan artikel terkini?

Isi maklumat anda dan kami akan terus berhubung dengan anda di masa hadapan. Semudah itu!