Utama Servis 6 Kriteria Pelantikan PSD SPANCO

6 Kriteria Pelantikan PSD SPANCO

Pusat Servis Diiktiraf (PSD) adalah panel pusat servis yang dilantik SPANCO untuk melakukan  penyenggaraan dan pembaikan terhadap kenderaan konsesi.  PSD dipilih dari kalangan pusat servis Proton Edar  dan pusat servis bebas di seluruh negara.

Sebelum dilantik sebagai PSD SPANCO, sesebuah pusat servis perlu melalui proses saringan yang ketat dan teliti bagi menjamin servis yang bermutu dan memenuhi perjanjian tahap perkhidmatan. Pemilihan yang teliti adalah penting bagi menjamin kelancaran operasi fleet yang ditetapkan pada tahap 98% keupayaan kenderaan boleh bergerak dalam satu-satu masa.

Terdapat lebih 200 PSD SPANCO di seluruh Malaysia yang menyediakan perkhidmatan lengkap dan menyeluruh meliputi servis rutin biasa hingga kepada khidmat tunda, baik pulih kemalangan, rombak rawat serta mengetuk dan mengecat badan kereta.

Pemilihan PSD berpandukan parameter berikut:

Lokasi Strategik

Keutamaan pelantikan diberikan kepada pusat servis di kawasan yang mempunyai jumlah kepadatan kenderaan konsesi yang tinggi selain jarak mereka perlu melebihi 25 kilometer antara satu sama lain bagi menghindar persaingan.

Kemudahan Lengkap

Pusat servis yang bakal dilantik ke dalam rangkaian perkhidmatan SPANCO perlu mempunyai kelengkapan, peralatan, kemudahan yang disediakan kepada pelanggan dan tenaga mahir yang mencukupi. Kelayakan dan kepakaran juga mestilah seiring perkembangan teknologi automatif masa kini dan sebagaimana yang ditetapkan oleh pengeluar kenderaan.

Berdaftar, Kukuh dan Stabil

PSD mestilah syarikat berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), diiktiraf oleh PIAM bagi kerja mengetuk dan mengecat badan kereta serta menyediakan perlindungan insurans untuk kereta pelanggan yang ditinggalkan di premis mereka.

Servis Berlainan

Keutamaan diberikan kepada pusat servis yang menyediakan perkhidmatan berbeza daripada yang sedia ada di sesuatu kawasan. Ia bagi mewujudkan rangkaian yang mampu menyediakan servis menyeluruh untuk kenderaan pelanggan SPANCO.

Alat Ganti Tulen

Penggunaan alat ganti tulen sahaja dibenarkan sekaligus membuktikan SPANCO  tidak berkompromi dengan mana-mana PSD yang melanggar syarat ini.

Pelanggan SPANCO Diberi Keutamaan PSD mesti mengutamakan pelanggan SPANCO setiap kali kereta konsesi dihantar untuk diservis atau dibaiki.

Audit 4M

Prestasi setiap PSD turut dinilai secara proaktif sepanjang masa melalui Audit 4M yang berasaskan kepada empat kriteria iaitu Kaedah (Method), Tenaga Kerja (Manpower), Peralatan (Machine) dan Bahan (Material).

Sistem Audit 4M adalah berasaskan pada kualiti secara keseluruhan, baik dari segi pengurusan luaran mahupun dalaman sesebuah pusat servis.

Pelaksanaan piawaian Sistem Audit 4M di semua rangkaian PSD memastikan pelanggan di luar Lembah Klang turut diberikan tahap layanan dan mutu servis setanding di pusat servis utama SPANCO iaitu Pusat Servis Wilayah (PSW) Batu Caves dan PSW Bangi.

Temu Janji

Pelanggan boleh menyemak senarai lengkap dan jenis perkhidmatan di PSD dan membuat temu janji servis dengan melayari laman web rasmi SPANCO di www.spanco.com.my/service-centers/.

Pelanggan juga boleh memuat turun Aplikasi Mobil SPANCO dari Google Play dan App Store untuk membuat temu janji servis, melaporkan kes kerosakan atau kemalangan dan menyemak status pembaikan kenderaan mereka.

Anugerah Pencapaian Cemerlang PSD

Anugerah tahunan ini bertujuan mengiktiraf dan menghargai sumbangan serta peranan PSD yang memberi khidmat cemerlang kepada pelanggan SPANCO selain memberi perkhidmatan yang telus dan cekap khususnya dalam pembaikan kenderaan mengikut piawaian SPANCO.

Penilaian berdasarkan dua kategori iaitu tahap kepuasan pelanggan dan tahap pematuhan Audit 4M.

Lazimnya, pemenang dipilih dari setiap lima zon iaitu Zon Utara (Perlis, Kedah, Perak dan Pulau Pinang), Zon Selatan (Negeri Sembilan, Melaka dan Johor), Zon Pantai Timur (Kelantan, Terengganu dan Pahang), Zon Sabah dan Zon Sarawak.

Artikel sebelum iniBerbasikal Sihatkan Tubuh & Minda
Artikel seterusnyaMedan Selera Hipster

TINGGALKAN PESANAN

Please enter your comment!
Please enter your name here

Artikel terkini

SPANCO Memartabatkan Warisan Sejagat

Malaysia dikenali sebagai sebuah negara yang unik kerana mempunyai banyak kaum, budaya, bahasa, agama dan adat resam. Kewujudan pelbagai kaum dan budaya sentiasa memberi...

Budaya Kualiti dan Amalan Penambahbaikan Berterusan

Ruangan Perspektif kali ini memberi fokus mengenai pengukuhan budaya kualiti serta amalan penambahbaikan secara berterusan di SPANCO. Untuk itu, Encik Irwan Iskandar Haji Ismail,...

MaaS hubungkan semua sumber pengangkutan masa depan

TEKNOLOGI tidak akan terhenti sebaliknya terus berkembang menerusi inovasi, penyelidikan dan pembangunan (R&D) mahupun penambahbaikan dalam segenap aspek. Ketika mana perkhidmatan menerusi pelbagai aplikasi...

Penjagaan Sistem Brek

Pemanduan yang agresif seperti memecut dan membrek secara mengejut selain kerap terperangkap dalam kesesakan jalan raya adalah antara faktor yang mempercepatkan kehausan brek, demikian...

Imbasan 2019

Berikut adalah imbasan peristiwa yang berlaku sepanjang 2019. Februari 2019 – 10 perantis jalani Program SLDN Perantis program Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN) memulakan latihan praktikal...