Tugas Eksekutif Akaun SPANCO (Jabatan Khidmat Pengurusan Pelanggan)

Eksekutif Akaun di SPANCO turut memainkan peranan penting sebagai sumber rujukan utama  pelanggan bagi mendapatkan maklumat dan khidmat nasihat mengenai perkara berkaitan  pengurusan fleet.

Berikut disenaraikan tugasan mereka:

Berurusan Dengan Pelanggan

  • Memastikan kereta pelanggan diganti mengikut tempoh.
  • Memastikan cukai jalan yang sah berserta insurans.
  • Membantu pelanggan merancang kitaran penggantian kereta.
  • Membuat susulan terhadap pesanan kenderaan.
  • Memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelanggan cara memanfaatkan kereta sepenuhnya.
  • Khidmat nasihat penjagaan kereta bagi mengurangkan masa rosak.
  • Khidmat nasihat pengurusan fleet seperti saiz dan komposisi fleet yang sesuai.
  • Mengesyorkan pelanggan menambah bilangan kereta jika perlu.
  • Memeriksa kereta di premis pelanggan bagi memastikan ia dalam keadaan baik.
  • Mendengar aduan atau maklum balas pelanggan untuk disalurkan kepada Pengurusan.
  • Memastikan caj sewa, senggaraan dan pelbagai dibayar tepat waktu.

Penghantaran dan Pemulangan Kereta

  • Memastikan kereta baru dalam keadaan baik dan bersih serta pelanggan menerimanya ketika atau sebelum tamat tempoh pajakan.
  • Bagi pesanan penggantian, memastikan kereta lama dipulangkan dan diperiksa.
  • Menyempurnakan pemeriksaan teknikal ke atas kereta yang dipulangkan sebelum memperakui penerimaan.
  • Memastikan pesanan kereta tambahan, dilaksanakan mengikut tempoh yang dipersetujui.
  • Menerangkan kepada pelanggan mengenai terma dan syarat perjanjian pajakan di samping penggunaan peralatan serta aksesori ketika kereta diserahkan.
  • Menyemak semua dokumen penyerahan dan pemulangan kereta serta memastikan ia lengkap dan ditandatangani pelanggan.
  • Melaporkan sebarang kecacatan pada kereta yang dipulangkan seperti kerosakan, aksesori yang hilang atau alat ganti yang tidak tulen.
  • Memajukan semua dokumen penyerahan atau pemulangan kereta kepada Jabatan Pentadbiran Fleet selewat-lewatnya hari yang berikut.

Taklimat dan Lawatan

  • Merancang jadual taklimat dan lawatan.
  • Berjumpa pelanggan di seluruh negara secara berkala.
  • Menangani segala aduan pelanggan.
  • Mencadangkan langkah-langkah berkesan untuk penambahbaikan perkhidmatan.
  • Menyediakan laporan setelah lawatan dibuat.

Jabatan dan kementerian boleh menghubungi pegawai-pegawai di Jabatan Khidmat Pengurusan Pelanggan berikut untuk segala urusan fleet kenderaan mereka:

1 | Rohana Abdullah, Penolong Pengurus – 03-27750823/ 019-2767669

  • Menguruskan semua Jabatan/Kementerian secara keseluruhan

2 | Norazmi Abd Sani, Eksekutif Akaun – 03-27750824/ 017-2978087

  • Jabatan Perdana Menteri
  • JPM (Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang)
  • JPM (Bahagian Agama)
  • Kementerian Pengangkutan
  • Kementerian Hal Ehwal Ekonomi
  • Suruhanjaya Perkhidmatan Awam

3 | Hirman Hamzah, Eksekutif Akaun – 03-27750830/ 019-2711671

  • Kementerian Kewangan
  • Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani
  • Kementerian Kerja Raya
  • Kementerian Perdagangan Antarabangsa Dan Industri
  • Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar & Perubahan Iklim
  • Kementerian Pelancongan Seni & Budaya Malaysia
  • Kementerian Pembangunan Usahawan

4 | Nik Hafiz Sophian Nik Mohd Zaaba, Eksekutif Akaun – 03-27750829/ 012-6211044

  • Kementerian Dalam Negeri
  • Kementerian Tenaga Manusia
  • Kementerian Belia Dan Sukan
  • Kementerian Industri Utama

5 | Aimi Diyana Azuddin, Eksekutif Akaun – 03-27750826/ 012-2692582

  • Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna
  • Kementerian Wilayah
  • Istana Negara

6 | Muhammad Aizat Mohammad Fadzir, Eksekutif Akaun – 03-27750825/ 013-5293147

  • Kementerian Kesihatan
  • Kementerian Air, Tanah & Sumber Asli
  • Kementerian Perumahan & Kerajaan Tempatan
  • Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga & Masyarakat
  • Kementerian Kemajuan Luar Bandar
  • Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja

7 | Amir Zubaidi Sahrif, Eksekutif Akaun – 03-27750827/ 017-2500117

  • Kementerian Pertahanan
  • Kementerian Pendidikan
  • Kementerian Komunikasi dan Multimedia
  • Kementerian Luar Negeri
  • Parlimen Malaysia

Lain-lain Artikel

Berkaitan

spot_img

Terkini

Tanda Kereta Memerlukan Penjajaran Roda

Penjajaran roda sangat penting untuk memastikan pergerakan tayar kenderaan anda sentiasa berada dalam keadaan selamat. Tayar kereta yang bermasalah atau haus boleh menjejaskan pemanduan...

Kecuaian Penjagaan Kereta Membawa Padah

Kecuaian ketika memandu merupakan punca utama berlakunya kemalangan. Sikap pemanduan ini juga boleh menyebabkan kerosakan pada kenderaan dan peralatan yang terdapat pada kenderaan. Disenaraikan...

Pertandingan Sempena Sambutan Bulan Kebangsaan Dan Hari Malaysia

Sambutan Bulan Kebangsaan dan Hari Malaysia tahun ini dimulakan secara meriah dengan majlis pelancaran yang berlangsung di Dataran Putrajaya pada 31 Julai lalu. Bagi...

Lokasi Makanan Popular Di Ipoh

Ipoh sangat popular bukan sahaja kerana terdapat banyak tempat menarik malah ia meraih perhatian pelancong disebabkan makanan lazatnya. Kunjungi tempat makan berikut jika anda...

Tanda-Tanda Kerosakan Termostat

Termostat merupakan salah satu komponen penting dalam pengendalian sistem kenderaan. Termostat juga membolehkan sistem enjin mengekalkan suhu yang betul dan enjin berada dalam keadaan...

Ingin mengikuti berita dan artikel terkini?

Isi maklumat anda dan kami akan terus berhubung dengan anda di masa hadapan. Semudah itu!