Eksekutif Akaun di SPANCO turut memainkan peranan penting sebagai sumber rujukan utama pelanggan bagi mendapatkan maklumat dan khidmat nasihat mengenai perkara berkaitan pengurusan fleet.
Berikut disenaraikan tugasan mereka:
Berurusan Dengan Pelanggan
- Memastikan kereta pelanggan diganti mengikut tempoh.
- Memastikan cukai jalan yang sah berserta insurans.
- Membantu pelanggan merancang kitaran penggantian kereta.
- Membuat susulan terhadap pesanan kenderaan.
- Memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelanggan cara memanfaatkan kereta sepenuhnya.
- Khidmat nasihat penjagaan kereta bagi mengurangkan masa rosak.
- Khidmat nasihat pengurusan fleet seperti saiz dan komposisi fleet yang sesuai.
- Mengesyorkan pelanggan menambah bilangan kereta jika perlu.
- Memeriksa kereta di premis pelanggan bagi memastikan ia dalam keadaan baik.
- Mendengar aduan atau maklum balas pelanggan untuk disalurkan kepada Pengurusan.
- Memastikan caj sewa, senggaraan dan pelbagai dibayar tepat waktu.
Penghantaran dan Pemulangan Kereta
- Memastikan kereta baru dalam keadaan baik dan bersih serta pelanggan menerimanya ketika atau sebelum tamat tempoh pajakan.
- Bagi pesanan penggantian, memastikan kereta lama dipulangkan dan diperiksa.
- Menyempurnakan pemeriksaan teknikal ke atas kereta yang dipulangkan sebelum memperakui penerimaan.
- Memastikan pesanan kereta tambahan, dilaksanakan mengikut tempoh yang dipersetujui.
- Menerangkan kepada pelanggan mengenai terma dan syarat perjanjian pajakan di samping penggunaan peralatan serta aksesori ketika kereta diserahkan.
- Menyemak semua dokumen penyerahan dan pemulangan kereta serta memastikan ia lengkap dan ditandatangani pelanggan.
- Melaporkan sebarang kecacatan pada kereta yang dipulangkan seperti kerosakan, aksesori yang hilang atau alat ganti yang tidak tulen.
- Memajukan semua dokumen penyerahan atau pemulangan kereta kepada Jabatan Pentadbiran Fleet selewat-lewatnya hari yang berikut.
Taklimat dan Lawatan
- Merancang jadual taklimat dan lawatan.
- Berjumpa pelanggan di seluruh negara secara berkala.
- Menangani segala aduan pelanggan.
- Mencadangkan langkah-langkah berkesan untuk penambahbaikan perkhidmatan.
- Menyediakan laporan setelah lawatan dibuat.
Jabatan dan kementerian boleh menghubungi pegawai-pegawai di Jabatan Khidmat Pengurusan Pelanggan berikut untuk segala urusan fleet kenderaan mereka:
1 | Rohana Abdullah, Penolong Pengurus – 03-27750823/ 019-2767669
- Menguruskan semua Jabatan/Kementerian secara keseluruhan
2 | Norazmi Abd Sani, Eksekutif Akaun – 03-27750824/ 017-2978087
- Jabatan Perdana Menteri
- JPM (Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang)
- JPM (Bahagian Agama)
- Kementerian Pengangkutan
- Kementerian Hal Ehwal Ekonomi
- Suruhanjaya Perkhidmatan Awam
3 | Hirman Hamzah, Eksekutif Akaun – 03-27750830/ 019-2711671
- Kementerian Kewangan
- Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani
- Kementerian Kerja Raya
- Kementerian Perdagangan Antarabangsa Dan Industri
- Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar & Perubahan Iklim
- Kementerian Pelancongan Seni & Budaya Malaysia
- Kementerian Pembangunan Usahawan
4 | Nik Hafiz Sophian Nik Mohd Zaaba, Eksekutif Akaun – 03-27750829/ 012-6211044
- Kementerian Dalam Negeri
- Kementerian Tenaga Manusia
- Kementerian Belia Dan Sukan
- Kementerian Industri Utama
5 | Aimi Diyana Azuddin, Eksekutif Akaun – 03-27750826/ 012-2692582
- Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna
- Kementerian Wilayah
- Istana Negara
6 | Muhammad Aizat Mohammad Fadzir, Eksekutif Akaun – 03-27750825/ 013-5293147
- Kementerian Kesihatan
- Kementerian Air, Tanah & Sumber Asli
- Kementerian Perumahan & Kerajaan Tempatan
- Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga & Masyarakat
- Kementerian Kemajuan Luar Bandar
- Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja
7 | Amir Zubaidi Sahrif, Eksekutif Akaun – 03-27750827/ 017-2500117
- Kementerian Pertahanan
- Kementerian Pendidikan
- Kementerian Komunikasi dan Multimedia
- Kementerian Luar Negeri
- Parlimen Malaysia